پاسخ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به نفی اقتصاد اسلامی از سوی آیتالله علوی بروجردی
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۰۰۱۹۰
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در واکنش به نفی اقتصاد اسلامی از سوی آیتالله علوی بروجرودی طی نامهای پاسخ این استاد حوزه علمیه را داد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به دنبال نفی اقتصاد اسلامی از سوی آیت الله علوی بروجرودی طی نامه ای پاسخ این استاد حوزه علمیه را داد.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حضرت آیت الله علوی بروجردی!
سلام علیکم؛
چندی پیش نکاتی را درباره امکان و تحقق اقتصاد اسلامی فرمودید که ملخص کلام این بود:
«اقتصاد اسلامی نداریم. من باب نمونه چه روایتی داریم که دستورالعملهایی داشته باشد و بگوید چگونه تورم را کنترل کنیم؟ پس باید سراغ اقتصاد عقلایی رفت. دانشمندان اقتصاد با توجه به بوم ایران اقتصاد ما را مدیریت کنند.»
احتراماً به عرض میرساند، مطلق انگاری علم مدرن و عدم التفات به بنیانهای ارزشی حاکم بر آن، انحرافی عظیم در قضاوت جهان شمول و ایدئولوژیک بودن یا نبودن آن پدید میآورد. اندیشمند هنگامی که در جایگاه قضاوت علم مدرن و رویکردهای ساینتیفیک قرار میگیرد، هرگز نباید خود را از تفلسف برهاند. علوم مدرن، بهویژه علوم اجتماعی آن ناشی شده از تلقی فیلسوفانه از جهان است. از سویی دیگر فلسفه علم همان ناحیه مکتومی است که کارشناسان و تکنوکراتها در محیطهای دانشگاهی و مخالفان علم دینی در حوزههای علمیه هرگز به آن راه نیافتهاند و از این رو همواره دچار سطحینگری آسیبزایی شدهاند. تقلیل سادهانگارانه ساینس به تجربی بودن آن، چنان خطای عظیمی را سبب میشود که ره و روش فکر و اندیشه محمد بن زکریای رازی و تلقیاش از خلقت با روشها و برداشتهای بیکن و دکارت یگانه پنداشته شود و ابتنای تجربه جدید بر بنیانهای فلسفی و فلسفه علم مدرن همچون سوبژکتیویسم، دئیسم، نیهیلیسم، پوزیتیویسم، ابطال گرایی و ... مورد غفلت واقع گردد. در غرب جدید نوعی فهم از انسان، جهان، خدا پدیدار شد که فرهنگ خاصی به نام مدرنیته تحقق یافت. در این بستر نوعی از مناسبات شکل گرفت که علوم جدید را مقتضِی بود. اگر تعریفی دیگر، ارتباطی دیگر و غایتی دیگر مبنای حیات بشر غربی قرار میگرفت، هرگز چنین علومی پدید نمیآمد. ما با علم مدرن میخواهیم مواجهه جدیدی با عالم و خود برقرار کنیم و در مقام یک سوژه نفسانی ظهور نموده و در هستی تصرف کنیم.
حضرت آیت الله! اقتصاد مدرن یک دانش ارزشی است. این دانش، علمی مطلق و مبتنی بر تجربه یقین آور نیست که همچون وحی قطعی انگاشته شود؛ چنانکه امروز اقتصاد مدرن از پهنه اقتصاد مارکسی تا اقتصاد کاپیستالیسمی و از جهت دیگر از اقتصاد کینزی تا اقتصاد کلاسیک و اقتصاد نهادگرایی و حتی جریانات هترودوکس گسترده شده و چنان اختلاف و دگر اندیشی عظیمی بین اقتصاددانان بزرگ جهان پدید آمده که گویی ما با یک علم اقتصاد مواجه نیستیم و اقتصادهای مختلف تحقق یافته است! اگرچه همه آنها بر سوژه بنیان شده. حضرت استاد! ریشه چنین اختلافاتی در کجاست؟ چرا گروهی از اندیشمندان ما از درک این اختلافات در جهان غرب باز ماندهاند؟ آیا پاسخ غیر از آن است که این گروه از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی خود را از تفلسف و اندیشه و تعمیق در بنیادهای حاکم بر علم رهاندهاند و با نگاهی ساینتیفیک و کارشناسی خود را با لایههای رویین علم مشغول داشته اند؟! وای کاش اینگونه بود!
جناب آیت الله! از علمی که ناظر به جهان یگانه پدید آمده است و رسالتی جز گلوبالیزیشن و تشکیل دهکدهای واحد در جهان ندارد، چه برداشتی دارید؟ علوم انسانی و اجتماعی مدرن جهان را به دهکدهای واحد تبدیل خواهد کرد که در ناحیه اقتصاد، هر کشوری به مزیت نسبی خود بپردازد و از این مجرا آسیب پذیری خود را در ناحیه تحریم افزایش دهد؛ آسیب پذیر باشد تا نتواند از اصول جهانی و بشری تبعیت نکند و این چیزی نیست جز سلطه کفار بر مسلمین! کجاست میرزای شیرازی که اعلام محاربه کند؟!
فرمودید اقتصاد عقلایی! کدام عقلا؟ یک اقتصاددان عاقل را پیدا کنید تا مناسبات اقتصادی حاکم بر اربعین را برای حضرتعالی و ما تبیین کند! مطمئنا اگر بتواند درکی از آن واقعیت اقتصادی داشته باشد آن را رمی به جنون خواهد کرد! معاذ الله از اینکه منویات کفار از زبان آقازادهای، چون شما شنیده شود!
ملتمس است که به این عبارتهای قرآن اقتصاد اسلامی، «اقتصادنا»ی شهید علامه سید محمدباقر صدررضوان الله علیه عنایت نمایید:
«انسان اروپایی همواره به زمین مینگرد نه به آسمان... نگاه به سوی زمین، این امکان را براى انسان اروپایی فراهم ساخته است که برای ماده، ثروت و مالکیت، ارزشهایی پدید آورد که با آن نگرش هماهنگی دارد... ارزشگذاریهای ویژه برای ماده، ثروت و مالکیت، نقش بزرگی در شکوفا کردن تواناییهای نهفته در افراد و پدید آوردن اهدافی هماهنگ با آن ارزشها برای فرایند توسعه ایفا نمود... آزادی، نقش اصلی را در اقتصاد اروپایی بر عهده گرفت و این امکان را برای فرایند توسعه فراهم ساخت که از احساس راسخ آزادی، استقلال و فردیت در نزد انسان اروپایی برای موفقیت اقتصاد آزاد- بهعنوان وسیلهای که با تمایلات ریشهدار در روح و اندیشه ملتهای اروپا هماهنگ است- بهره جوید؛ حتی هنگامی که اقتصاد اروپایی شیوه سوسیالیسم را مطرح ساخت، بازهم کوشش نمود با تغییر احساس فردیت و خودخواهی شخصی به احساس فردیت و خودخواهی گروهی، از این احساس بهرهبرداری کند... اندیشه نزاع، خود را در افکار علمی و فلسفی به صورت «تنازع بقا» بهعنوان یک قانون طبیعی در میان موجودات زنده، یا مبارزهای گریزناپذیر در میان طبقات درون جامعه، یا دیالکتیک و تفسیر هستی بر اساس تز، آنتیتز و سنتز حاصل از کشمکش میان دو ضد نمایان ساخت. همه این گرایشها که از شاخصهای علمی و فلسفی برخوردارند، پیش از هر چیز، نمایانگر واقعیتی روحی و فراگیر و احساس شدیدی هستند که انسان تمدن نوین نسبت به مبارزه دارد. این خلق و خوی اقتصاد اروپایی است و بر اساس چنین زمینهای بود که این اقتصاد توانست حرکت خود را آغاز نماید، رشد خود را تحقق بخشد و دستاوردهای بزرگ خویش را به ثبت برساند. این خلق و خو، با خلق و خوی امت ما در درون جهان اسلام که حاصل تاریخ دینی اوست، تفاوت دارد. انسان شرقی که پرورش یافته رسالتهای آسمانی است و مدتی مدید تحت تربیت اسلام قرار گرفته است، بالطبع، پیش از نگریستن به زمین، به آسمان مینگرد و پیش از آنکه از جهان مادی و عالم محسوس تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر عالم غیب است.»
اقتصاد کدام عقلا برای ایران اسلامی ممکن و مطلوب است؟ آیا حضرتتان به ماهیت بحرانزای علم مدرن توجه فرمودهاید؟ مستحضر هستید که علوم اجتماعی غربی در بحران زائیده شدند تا بحرانهای ناشی از مدنیته را مدیریت کنند؟ اقتصاد غربی بحران زا است چنان که استیگلیتز، برنده نوبل اقتصاد، و بسیاری از اندیشمندان غربی در کتب خود به آن اشاره کردهاند، اما هنوز گروهی از اندیشمندان ایرانی در وادی مطلق گرایی در دانش غربی سیر میکنند. این همان اندیشه غلطی بود که به جای بررسی بانک در سلسله علل تاریخی که در تکون آن نقش داشت، به جای بررسی روح حاکم بر آن و به جای بررسی نقش آن در نظام سرمایه داری و کاپیتالیستی، با نگاه جزءنگرانه به بررسی فقهی اجزاء آن پرداختند و سعی در حلال کردن قراردادهای جزئی آن داشتند! لله درّهم! چنان بود که بانک بدون ربا جای بانک اسلامی را گرفت و اندیشمندان به جای آن که برای اسلامی شدن علوم به فلسفههای حاکم برعلوم انسانی و اجتماعی بپردازند، در روایات به دنبال روش کنترل تورم و روشهای رشد اقتصادی گشتند! این اندیشهها همگی اقتصاد اسلامی را ذبح کرده و شان فقه عزیز را دون انگاشته اند.
اما در پایان متذکر شده که درباره چیستی اقتصاد اسلامی و نسبتی که با فقه اهل بیت دارد، رویکردهای مختلفی مطرح شده است. برخی از اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) نیز نظراتی دارند که بیان آنها فرصت موسعتری را میطلبد لذا از حضرتعالی تقاضا داریم اگر مقدور است زمانی را اختصاص دهید تا نکاتمان را به عرض برسانیم.
با دعا برای سلامتی حضرتعالی و معذرت از تصدیع اوقات
و السلام علیکم و رحمة الله
بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق آیت الله علوی بروجردی اقتصاد اسلامی اقتصاد مدرن بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق اقتصاد اسلامی آیت الله علوی علم مدرن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۰۰۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله رسول فلاحتی ظهر شنبه در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلی امام خمینی (ره) رشت ضمن تسلیت سالروز شهادت پیشوای امت اسلامی امام صادق (ع) اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر میشود زیرا شیعه مدیون کلاسها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.
آیتالله فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی تصریح کرد: برخی مسلمانان اروپا در تعالیمشان میگفتند «تاریخ اسلام پنجاه سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق نکنید» و هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخ داده در درون جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند؛ اما برخی تحلیلگران غربی که به آئین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه و متوجه حقایق آن شدند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را بر عهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، افزود: آن حضرت حدود ۴ هزار شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش با فشارهای منصور دوانیقی (لعنتالله علیه) مواجه شدند؛ ظلمها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود.
امام جمعه رشت با بیان اینکه منصور دوانیقی (لعنتالله علیه) همواره امام صادق (ع) را تحقیر میکرد و مورد شکنجه روحی قرار میداد گفت: او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام را گرفته بود؛ سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.
وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهلبیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، افزود: اهلبیت عصمت و طهارت در دوران حیاتشان، شکنجههای روحی و سختیهای زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.
نماینده ولیفقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاشهای شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت؛ حکومتی که آرزوی انبیا و اهلبیت عصمت و طهارت بود، تصریح کرد: دشمن امروز تلاش میکند ما را درگیر امور جزئی و سیاهنماییها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیا است فاصله بگیریم.
آیتالله فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرتهای نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمههای گوناگون علیه نظام اسلامی اما در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دلهای ملل نشسته است و ملتها حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سرتاسر دنیا تأثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه «علم و عمل باید در کنار هم باشد» تصریح کرد: عمل بدون معرفت و دانش فایدهای ندارد البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایدهای ندارد.
کد خبر 6096421