جایگاه صلحطلبی در مناسبات سیاسی پیامبر(ص)/ آیتالله بروجردی؛ پیشگام در دیپلماسی تقریب
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۲۱۰۴۶
به گزارش ایکنا؛ نشست «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب با تاکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری» ظهر امروز با حضور حجتالاسلام مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی؛ محمد اسحاقی، معاون آموزشی و پژوهشی مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی؛ محسن پاکآیین، معاون بینالملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، و فرزاد جهانبین، عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نشست فرزاد جهانبین به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: وقتی از تمدن نوین اسلامی حرف میزنیم از چه چیزی سخن میگویم؟ یک مبانی داریم که بر اساس آن نظام میسازیم، مثل نظام اقتصادی و سیاسی. بعد براساس این نظام، ساختار و نهاد میسازیم. جنبه نرمافزاری تمدن فرهنگ است. جنبه سختافزاری وقتی به عینیت برسد میگوییم تمدن شکل گرفته است. پس ما یک مبانی داریم که از دلش نظام به وجود میآید و از دل نظام، ساختار به وجود میآید. تبدیل فرهنگ به تمدن حدود 500 سال طول میکشد. در انقلاب فرانسه حدود صد سال طول کشید تا نظام دموکراسی ایجاد شود. لذا رسیدن از فرهنگ به تحول فرآیند دشواری دارد. مقام معظم رهبری در دیداری که با تمدنپژوهان داشتند تصریح کردند که ما نمیخواهیم تمدن غربی را نابود سازیم؛ بلکه کار مهمی که ما میخواهیم انجام دهیم این است که الگو ایجاد کنیم. این الگو خودش تکثیر خواهد شد.
وی افزود: مهمترین رکن تمدن انسان است که ما را از مبانی به ساختار میرساند. هر تمدنی یک فاعل دارد و یک عامل. فاعل تمدن فکر است و عامل آن، انسان است که فکر را ایجاد میکند. با این توصیف، تمدن اسلامی عینیتیافتگیای است که از درون مبانی اسلامی درآمده است. باید توجه داشت تمدن حاصل کار دستهجمعی است. تمدن حاصل تعامل فکر، انسان و خلاقیت است. ما یک سابقه تمدنی داریم که اوجش در قرن چهارم بوده و انحطاطش در قرن پنج است. چون در تمدن، قلمرو اجتماعی وجود دارد لذا تنوع طبیعی است. البته یک روح واحد وجود دارد ولی داخل این روح واحد، تنوع و تکثر برقرار است. در تمدن اسلامی نیز همواره یک روح واحد وجود داشته است.
عضو هیات علمی دانشگاه شاهد تصریح کرد: وقتی میگوییم تمدن نوین اسلامی دنبال احیای تمدن اسلامی نیستیم. تمدنی که در قرن چهارم به وجود آمد به درد الآن نمیخورد. ما میخواهیم بر اساس آنچه اسلام به ما گفته است زندگی خود را سامان دهیم. این امر نیازمند لوازمی است. لازمه اولش این است که شما وقتی شما نگاه تمدنی داشته باشید، سوالات جدیدی به وجود میآید که باید به آنها پاسخ دهی. ما اگر مسئله زندگی شیعه و سنی را به جای مسئله سیاسی به عنوان مسئله زندگی مطرح نسازیم و درصدد پاسخگویی به آن نباشیم نمیتوانیم موفق شویم. نکته دیگر اینکه هر وقت تکفیر وجود داشته و انسانها را به خاطر عقایدشان به قتل میرساندند، تمدن افول کرده است. نوآوری جز در سایه رواداری و پرهیز از تعصب اتفاق نمیافتد.
در ادامه نشست محسن پاکآیین به توضیح درباره ارتباط دیپلماسی و وحدت پرداخت و گفت: اگر ما بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم حتما باید وحدت اسلامی محقق شده باشد. یکی از ملزومات تمدن نوین اسلامی ایجاد وحدت بین مذاهب است. گفتمان دیپلماسی وحدت اسلامی دو بخش دارد: دیپلماسی و وحدت. دیپلماسی چیست؟ دیپلماسی در زبان یونانی به معنای نامههایی است که پادشاهان مینوشتند و به سایر ممالک ارسال میکردند. این نامهها عموما برای دعوت به دوستی و رفع اختلاف بوده است. به همین خاطر کسانی که نامهها را میرساندند و دیپلمات نامیده میشدند هدفشان کاهش اختلاف و تقویت دوستی بوده است. پیامبر اسلام نیز بیش از صد نامه به سران قبایل ارسال کردند و آنها را به سلم و دوستی دعوت فرمودند. اساسا ایشان همواره دنبال سلم و دوستی بودند. وقتی ما به دیپلماسی پیامبر(ص) نگاه میکنیم یک جزء آن تلاش برای تقریب و وحدت بوده است.
معاون بینالملل موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: امروزه این بحث مطرح است که اگر دو کشور با هم بجنگند نشان از این است که دیپلماتها کارشان را خوب انجام ندادند و دیپلماسی بین دو کشور ضعیف بوده که نتوانسته در جهت رفع اختلاف حرکت کند. لذا وجود اختلاف در عالم اسلام به این خاطر است که دیپلماسی کشورهای اسلامی به حدی نرسیده است که بتواند اختلافات را کاهش دهد. مسئله بعدی، مسئله وحدت است. معنای وحدت این نیست که شیعه سنی شود و سنی شیعه شود. معنای وحدت تاکید بر اشتراکات است. همه علما موافقتند که وجوه اشتراکی ما به مراتب بیش از اختلافات است. دیپلماسی وحدت این است که تمام ظرفیتها به کار گرفته شود تا در سایه تعاملات، مشترکات افزایش پیدا کند و اختلافات کم شود.
وی در پایان گفت: توضیحی هم درباره کاربرد دیپلماسی وحدت عرض کنم. آیتالله بروجردی یکی از پیشگامان تقریب بودند و ارتباطات سازندهای با دانشگاه الازهر برقرار کرده بود. تعاملات ایشان با دانشگاه الازهر در دوره شیخ شلتوت به اوج خود رسید. نتیجه کار ایشان بود که در روز عاشورا در دانشگاه الازهر برای امام حسین(ع) مجلس سوگواری گرفتند. مصریان روز 28 جمادی را روز ولادت امام حسین(ع) میدانند و به همین خاطر در این روز در مقام رأسالحسین تکیه میزنند و جشن میگیرند. در کشور سنی مثل مصر ما مقام حضرت زینب(س) داریم. اینها نشان میدهد که ظرفیت تقریب بسیار مهم است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا تمدن وحدت تقریب دیپلماسی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۲۱۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جایگاه قضاوت در نظام اسلامی بسیار رفیع است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام اسماعیل صادقی نیارکی ظهر دوشنبه در آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب لنگرود اظهار کرد: جایگاه قضاوت در نظام اسلامی بسیار رفیع و متعلق به انبیای الهی است.
وی با اشاره به اینکه لنگرود شهرستانی با نام و نشان و ریشه دار است، گفت: لنگرود در حوزههای مختلف از جمله در دیانت و عمق شیعه افتخاراتی داشته و اسم این شهرستان را برجسته کرده است.
صادقی نیارکی با بیان اینکه لنگرود از لحاظ تراکم جمعیت رتبه سوم را در گیلان دارد، ادامه داد: اما از حیث تشکیل پرونده برای اثر اختلاف جرایم دارای رتبه سیزدهم است و این آمار با توجه به تراکم جمعیت خوب است.
وی با اشاره به اینکه آمارها نشان دهنده این است که تمام مسؤولان در این شهرستان به خوبی کار کردند و انسجام خوبی در بین مردم و مسؤولان وجود دارد، ادامه داد: زمانی مسؤولیت ارزش پیدا میکند که بتوانیم اقامه عدل و دفع ظلمی را انجام دهیم.
حجت الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به آتش سوزی رخ داده در شهرک امامزاده ابراهیم (ع) شفت اضافه کرد: اگر در حادثه امام زاده ابراهیم شفت عمل به وظیفه صورت میگرفت آن حادثه تلخ رخ نمیداد.
وی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید مشکلات مردم را جزو دغدغههای خود بدانند و در جهت رفع آن گام بردارند، افزود: جایگاه قضا و قاضی بسیار بالا است، بنابر این انتظار ما از قضات این است با قاطعیت و همت مضاعف برای اجرای عدالت و رسیدگی به مشکلات مردم تلاش کنند.
صادقی نیارکی ادامه داد: توجه به حوزه پیشگیری در شهرستان یک اقدام مؤثر، کم هزینه و پر فایده است و انتظار میرود رئیس جدید حوزه قضائی به این موضوع توجه جدی داشته باشد.
رئیس کل دادگستری گیلان بیان کرد: برای پیشبرد اهداف نیازمند به وحدت هستیم و همه دستگاهها باید در این زمینه دست به دست هم دهند و انسجام داشته باشند تا گرههای شهرستان گشوده شود.
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضا باید حمایتهای لازم از مدیران را در تصمیمات شهر داشته باشند، گفت: باید اولیتهای شهرستان را با هم فکری مسؤولان شهرستان در دستور کار قرار دهند و مشکلات را حل رفع کنند.
صادقی نیارکی از جمله این مشکلات شهرستان را پروندههای امور مرتبط به خانواده ذکر کرد و گفت: باید از تمامی ظرفیتها استفاده تا هزینههای پیشگیری کاهش یابد و در راستای تحقق این امر مهم همه باید پایکار باشند.
گفتنی است، در این مراسم «محمد کرمی» به عنوان دادستان جدید و «سید هاشم میرحسینی» به عنوان رئیس دادگستری لنگرود معرفی شد و «تیمور یوسفی» به عنوان معاون قضائی دادگستری گیلان معرفی شد.
کد خبر 6098125